Je wil de medewerkers mentaal fit houden maar weet niet waar de verbeterpunten zitten
Je wil weten of je medewerkers met te veel stress te maken krijgen en wat de impact daarvan is
Je wil voldoen aan de wettelijke verplichting deze risicoanalyse uit te voeren
Je wil proactief vermijden dat medewerkers psychische schade ondervinden op het werk
Amelior kan je helpen
Amelior biedt je een leidraad voor de planning, de implementatie en de opvolging van acties die de prestaties van de werknemers verbeteren als gevolg van de inspanningen op vlak van psychosociaal welzijn.
Dankzij een bevraging, waarin minstens de wettelijke aspecten aan bod komen, brengen we de risico’s in kaart die gepaard gaan met de 5 A’s binnen de organisatie. Daarnaast bieden wij ook de mogelijkheid om een aantal vragen eigen aan jouw organisatie hieraan toe te voegen.
De 5 A’s staan voor
- Arbeidsomstandigheden
- Arbeidsorganisatie
- Arbeidsinhoud
- Arbeidsvoorwaarden
- Arbeidsrelatie
De bevraging kan op 2 verschillende manieren gebeuren:
Via de kwantitatieve methode – afname van een enquête op maat → voor relatief grote groepen
Via de kwalitatieve methode – afname van interviews volgens een semigestructureerde aanpak, eveneens op maat → voor kleine(re) groepen
Psychosociale risico's - hoe ze detecteren
Je krijgt
Een praktijk gerichte oplossing waarmee je voldoet aan de wettelijke verplichtingen.
Door aandacht te besteden aan de gezondheid en het welzijn van de medewerkers, zullen mentaal en fysiek gezonde medewerkers bovendien zorgen voor:
- betere productiviteit
- lager ziekteverzuim
- verhoogde motivatie
Verwacht van Amelior
- Flexibiliteit om de vragenlijst aan te passen naar de eigen wensen
- Een analyse op maat van je bedrijf, waar je zelf parameters aan kan toevoegen
- De mogelijkheid om een nabevraging te doen bij een subgroep
- Begeleiding doorheen het volledige RAPSY traject
- Een voorstel met een verbetertraject op maat van je bedrijf
Onze aanpak
1. Intake - voorbereiding en opstellen vragenlijst
Naast de wettelijk verplichte vragen, kunnen er extra vragen op maat van je bedrijf toegevoegd worden.
2. Afnemen van de vragenlijst of het interview
Dit gebeurt volledig online en anoniem bij de kwantitatieve methode.
Bij de kwalitatieve methode worden interviews afgenomen aan de hand van een vooraf opgemaakte planning.
3. Analyse van de data
Onze consultant gaat aan de slag met de data. De resultaten uit de enquête worden grafisch voorgesteld.
4. Opmaak van het rapport en bepalen van de prioriteiten
De info wordt verwerkt in een rapport. Er wordt ook een verbetertraject geadviseerd. De bevraging, de verwerking van de gegevens en het opmaken van het rapport gebeurt in volledige anonimiteit en vertrouwelijkheid.
5. Voorstelling van het rapport en bespreking van de prioriteiten
Aan de hand van een presentatie en bespreking wordt het verbetertraject verder besproken en worden de prioriteiten bepaald.
6. Optioneel: trajectbegeleiding
Verdere opvolging is mogelijk in de vorm van begeleiding of opleidingen.
Ik help je graag verder
Onze experten
- master in de psychologie
- preventieadviseur psychosociale aspecten
- ruime expertise HRM, psychosociaal welzijn, stressmanagement, teamontwikkeling, communicatie, motivatie, leidinggeven, change management...