Assertief denken en handelen

Ontdek uw eigen communicatiestijl(en) en leer deze bewuster inzetten
Eerst volgende opleiding: 2 sessies vanaf dinsdag 09 maart 2021
Zwijnaarde
Bekijk alle data & locaties

Waarom dit thema?

Veel mensen vinden het moeilijk om 'Nee, dat gaat niet lukken' te zeggen. Of om op een rustige manier 'ik wil' te zeggen uit schrik om onaardig gevonden te worden. Voor velen onder ons is zeggen wat men echt wilt lastig. Het kan namelijk leiden tot een conflict en is dat niet net wat we willen vermijden? 

Assertiviteit helpt om beter te zien wat uw behoeften zijn, zonder de belangen van anderen uit het oog te verliezen. U gaat uzelf sterker, zelfbewuster en weerbaarder voelen en gedragen.

Waarom deze opleiding?

Programma wordt steeds aangepast o.b.v. de noden van de deelnemers

Docent met jarenlange ervaring binnen dit thema

Praktijkgerichte opleiding waarbij cases, voorbeelden worden gebruikt die worden aangehaald door de cursisten

Door het spreiden van de lesdagen in tijd heeft u de mogelijkheid om het geleerde om te zetten in de praktijk en feedback te krijgen op de inspanningen en resultaten van de voorbije periode

Deze training komt in aanmerking voor de erkenning tot MER-coördinator.

Voor wie

  • Leidinggevenden/medewerkers die te horen krijgen dat ze wat assertiever mogen zijn
  • Leidinggevenden/medewerkers die te horen krijgen dat ze té assertief en té direct zijn

Inhoud

Dag 1: Ontdek de verschillende basishoudingen in communicatie en uw eigen communicatiestijl(en)

Waarom is communicatie zo belangrijk en tevens soms zo moeilijk?

  • Het belang van communicatie
  • De belangrijkste struikelblokken/valkuilen

Is assertiviteit een levensfilosofie?

De 4 basishoudingen in communicatie: subassertiviteit, superassertiviteit, manipulatie en assertiviteit

Spiegel op uzelf: ontdek uw eigen communicatiestijl(en) a.d.h.v. een vragenlijst

  • Potentiële sterktes en zwaktes van uw eigen communicatiestijl
  • Wanneer is deze stijl wel/niet/minder/meer aangewezen?
  • Wat is de impact van de verschillende communicatiestijlen op uzelf en op anderen?
  • Welke overtuigingen horen bij welke stijl? Hoe kan u deze ombuigen?
  • Hoe kan u deze stijl(en) meer of minder gebruiken/afbouwen?

Dag 2: Concreet inoefenen van de belangrijkste bouwstenen voor een meer assertieve communicatie

Bewuster en efficiënter inzetten van de verschillende communicatiestijlen i.f.v. de context, uw gesprekspartner en uw doel. 

Verschillende technieken en communicatievaardigheden worden aangereikt en ingeoefend op basis van praktijkvoorbeelden en ervaringen van de cursisten.

  • Optimaal leren gebruiken en inzetten van technieken zoals: actief luisteren, herformuleren, vraagstellingstechnieken, empathie, ...
  • Hoe kan u op een positieve en constructieve manier reageren op kritiek?
  • Hoe kan u op een positieve en constructieve manier negatieve feedback geven?
  • 'Neen' leren zeggen met respect voor uzelf en de ander, meer grenzen inbouwen. 
  • Meer opkomen voor uzelf, meer uw mening geven in vergaderingen, one to one gesprekken, ... 
  • Meer uw eigen standpunt innemen en verdedigen, sneller feedback terugkoppelen.
  • Win-win afspraken leren maken ook al zijn de meningen verdeeld. 
  • Hoe kan u op een non-verbale manier meer assertiviteit uitstralen? Wat is de impact van lichaamstaal?

Omgaan met voor u 'moeilijke' mensen (conflicthantering). 

Uitwerken van een concreet individueel actieplan dat onmiddellijk in de praktijk kan toegepast worden.

 

Na de opleiding

  • Weet u welke communicatiestijl(en) uw voorkeur wegdraagt en wat de daaraan verbonden potentiële troeven en valkuilen zijn. 
  • Kan u uw eigen communicatiestijl bewust aanpassen aan die van uw gesprekspartner zodat u meer impact en overtuigingskracht hebt. 
  • Creëert u meer vertrouwen om op een positieve en constructieve manier feedback te geven en om meer op te komen voor uw eigen mening en standpunt. 
  • Kan u opbouwend en constructief omgaan met conflicten, misverstanden, 'lastige mensen', ...

Docenten

Ilse Claes
Ilse Claes

 Ilse was gedurende meer dan 10 jaar verbonden aan het opleidings- en adviesbureau Right Jouret Management Consultants. Ilse is voornamelijk actief op het vlak van ‘skills - & leadership trainingen’ waaronder: communicatie, assertiviteit, customer care, stressmanagement, teambuilding, emotionele intelligentie … zowel incompany als in open opleidingsvorm.  Hierbij heeft zij honderden deelnemers getraind uit zowel multinationale als kleinere familiale ondernemingen, zoals Agfa-Gevaert, KBC, Degussa, Siemens, Telenet .... In januari 2000 startte zij haar eigen organisatie ‘People in Motion’ op. De concretisering van haar passie: het in beweging brengen van mensen naar een grotere zelfrealisatie en een performanter functioneren binnen een organisatie.

LinkedIn profiel bekijken

Prijs

€ 1450 excl. BTW

Lid van Amelior?

Lid van Amelior: € 1250 excl. BTW
Non-profit Amelior lid: € 1090 excl. BTW

Lid worden kan al vanaf € 200 per jaar.

Waar & wanneer

Wanneer: 2 sessies vanaf dinsdag 09 maart 2021 Bekijk alle data
  • dinsdag 09 maart 2021 - 09:00 - 17:00
  • dinsdag 16 maart 2021 - 09:00 - 17:00

Jouw datum niet in deze lijst?

Blijf op de hoogte van nieuwe data