Waarom dit thema?
Waarom deze opleiding?
Praktijkgerichte opleiding waarbij cases, voorbeelden worden gebruikt die worden aangehaald door de cursisten. Eigen inbreng wordt aangemoedigd. Het programma wordt dan ook steeds aangepast o.b.v. de noden van de deelnemers.
Door het spreiden van de lesdagen in tijd heeft u de mogelijkheid om het geleerde om te zetten in de praktijk en feedback te krijgen op de inspanningen en resultaten van de voorbije periode.
De docent is een expert op vlak van communicatie en combineert een theoretische achtergrond met de dagdagelijkse praktijk.
Deze training komt in aanmerking voor de erkenning tot MER-coördinator.
Voor wie
- Leidinggevenden/medewerkers die te horen krijgen dat ze wat assertiever mogen zijn
- Leidinggevenden/medewerkers die te horen krijgen dat ze té assertief en té direct zijn
Inhoud
Dag 1: Ontdek de verschillende basishoudingen in communicatie en uw eigen communicatiestijl(en)
Waarom is communicatie zo belangrijk en tevens soms zo moeilijk?
- Het belang van communicatie
- De belangrijkste struikelblokken/valkuilen
Is assertiviteit een levensfilosofie?
De 4 basishoudingen in communicatie: subassertiviteit, superassertiviteit, manipulatie en assertiviteit
Spiegel op uzelf: ontdek uw eigen communicatiestijl(en) a.d.h.v. een vragenlijst
- Potentiële sterktes en zwaktes van uw eigen communicatiestijl
- Wanneer is deze stijl wel/niet/minder/meer aangewezen?
- Wat is de impact van de verschillende communicatiestijlen op uzelf en op anderen?
- Welke overtuigingen horen bij welke stijl? Hoe kan u deze ombuigen?
- Hoe kan u deze stijl(en) meer of minder gebruiken/afbouwen?
Dag 2: Concreet inoefenen van de belangrijkste bouwstenen voor een meer assertieve communicatie
Bewuster en efficiënter inzetten van de verschillende communicatiestijlen i.f.v. de context, uw gesprekspartner en uw doel.
Verschillende technieken en communicatievaardigheden worden aangereikt en ingeoefend op basis van praktijkvoorbeelden en ervaringen van de cursisten.
- Optimaal leren gebruiken en inzetten van technieken zoals: actief luisteren, herformuleren, vraagstellingstechnieken, empathie, ...
- Hoe kan u op een positieve en constructieve manier reageren op kritiek?
- Hoe kan u op een positieve en constructieve manier negatieve feedback geven?
- 'Neen' leren zeggen met respect voor uzelf en de ander, meer grenzen inbouwen.
- Meer opkomen voor uzelf, meer uw mening geven in vergaderingen, one to one gesprekken, ...
- Meer uw eigen standpunt innemen en verdedigen, sneller feedback terugkoppelen.
- Win-win afspraken leren maken ook al zijn de meningen verdeeld.
- Hoe kan u op een non-verbale manier meer assertiviteit uitstralen? Wat is de impact van lichaamstaal?
Omgaan met voor u 'moeilijke' mensen (conflicthantering).
Uitwerken van een concreet individueel actieplan dat onmiddellijk in de praktijk kan toegepast worden.
Na de opleiding
- Weet u welke communicatiestijl(en) uw voorkeur wegdraagt en wat de daaraan verbonden potentiële troeven en valkuilen zijn.
- Kan u uw eigen communicatiestijl bewust aanpassen aan die van uw gesprekspartner zodat u meer impact en overtuigingskracht hebt.
- Creëert u meer vertrouwen om op een positieve en constructieve manier feedback te geven en om meer op te komen voor uw eigen mening en standpunt.
- Kan u opbouwend en constructief omgaan met conflicten, misverstanden, 'lastige mensen', ...
Docenten

Ilse was gedurende meer dan 10 jaar verbonden aan het opleidings- en adviesbureau Right Jouret Management Consultants. Ilse is voornamelijk actief op het vlak van ‘skills - & leadership trainingen’ waaronder: communicatie, assertiviteit, customer care, stressmanagement, teambuilding, emotionele intelligentie … zowel incompany als in open opleidingsvorm. Hierbij heeft zij honderden deelnemers getraind uit zowel multinationale als kleinere familiale ondernemingen, zoals Agfa-Gevaert, KBC, Degussa, Siemens, Telenet .... In januari 2000 startte zij haar eigen organisatie ‘People in Motion’ op. De concretisering van haar passie: het in beweging brengen van mensen naar een grotere zelfrealisatie en een performanter functioneren binnen een organisatie.
Prijs
Lid van Amelior?
Lid worden kan al vanaf € 200 per jaar.
Waar & wanneer
- dinsdag 20 april 2021 - 09:00 - 17:00
- dinsdag 27 april 2021 - 09:00 - 17:00
Op maat
Krijgt u liever een oplossing op maat?
- Win het advies in van een ervaren vakspecialist, en doe beroep op een consultant.
- Meerdere collegas die deze opleiding willen volgen? Al vanaf 4 deelnemers is in-company voordeliger.
- Aangepast op basis van de noden van uw organisatie.
Aanverwante opleidingen:
- Communiceren met impact
- Leer verbindend en geweldloos communiceren
- Professioneel omgaan met verbale agressie
- Communicatieve coachingsessies
- Klantgericht telefoneren
- Non-verbale communicatie
- Energiek vergaderen met resultaat
- Boeiend spreken en presenteren voor een groep
- Train the trainer
- Notuleertechnieken
