Root Cause Analysis

Waarom dit thema?

Telkens brandjes blussen bij storingen, problemen en fouten, niet altijd de oorzaak kunnen vinden en herhalingen niet kunnen voorkomen, ...
Het oplossen van (terugkerende) storingen kost veel tijd en geld.
Herkent u dit ook? Ongetwijfeld wil u weten wat u hieraan kan doen.

Deze workshop leert u te werken volgens deze uiterst effectieve methode. De methodiek toont hoe u op een efficiënte wijze tot de kern van het probleem kan komen, geeft u inzicht in complexe problemen en helpt om herhaling te voorkomen.
 

Dikwijls eindigt de zoektocht naar de oorzaak van een probleem bij ‘een menselijke fout’. Root Cause Analysis probeert echter verder te gaan en helpt u de vraag te stellen wat de randvoorwaarden waren waardoor een medewerker de fout heeft kunnen begaan. Werken aan de randvoorwaarden binnen het proces, zorgt voor een optimale aanpak van het probleem zodat deze in de toekomst kan vermeden worden.
 

Root Cause Analysis is een systematische aanpak die ook in het kader van de verstrengde ISO-normen zijn nut al meer dan bewezen heeft en al vaak tot structurele oplossingen in het bedrijf leidde. De methode kan gebruikt worden voor het analyseren van incidenten, storingen klachten en kwaliteitsproblemen.

Waarom deze opleiding?

Na afloop van deze workshop bent u in staat een probleem concreet en specifiek te beschrijven, feiten van meningen te scheiden en aannames te checken door vragen te stellen. Complexe en atypische storingen worden in multidisciplinaire teams aangepakt en vermoedelijke oorzaken worden beoordeeld en getest voordat u kiest voor onderzoek en maatregelen. U leert kennis te delen, over te zetten in technieken en komt zo tot echte oplossingen.
 

Meerwaarde van deze workshop is zeker het inzicht in human error en hoe daarmee om te gaan. Zo krijgt u een classificatie om menselijke fouten beter te structureren en zodoende efficiënter tot een geborgde oplossing te komen.
 

Een Root Cause Analysis heeft als doel het reduceren van faalkosten, verliezen en incidenten. De methodiek zorgt bovendien voor betere communicatie met één methode die gelijk is voor zowel de werkvloer, de staf als het management. RCA is ook de basis voor onder andere 5 Why, visgraatdiagram, foutenboom, bow tie, tripod en Kaizen. Het is de essentie van een lerende organisatie en een basis voor continu verbeteren.

Inhoud

Stappenplan voor Root Cause Analysis

  • Datacollectie
  • Opmaken van een Oorzakenboom
  • Identificatie grondoorzaak (root cause)
    • Identificatie van alle mogelijke oorzaken
    • Identificatie van de grondoorzaak
  • Aanbevelingen uitwerken en implementeren

Technieken voor Root Cause Anlysis

  • IS/IS NIET
  • 5 Why
  • Visgraatdiagram
  • Oorzaak/gevolg diagram

Introductie omtrent Problem Solving

Stap 1: Probleemstelling & Datacollectie
Stap 2: Chronologische ketting/Oorzakenboom
Stap 3: Grondoorzaakanalyse

  • Visgraat diagram (oorzaak/gevolg)
  • Directe/Bijdragende/Grondoorzaken onderscheiden
  • 5WHY
  • Is wel / Is Niet analyse

Stap 4: Corrigerende maatregelen

  • PDCA benadering
  • Gradatie corrigerende maatregelen

 

In elke stap worden er oefeningen op eigen cases toegepast.

Waar & wanneer

Deze opleiding staat even niet ingepland of is volzet. Laat jouw e-mailadres na en we houden je op de hoogte van nieuwe data.

Hou mij op de hoogte van nieuwe data

Voor wie

Deze workshop is bedoeld voor medewerkers die de oorzaken van storingen, fouten en/of klachten analyseren en daardoor processen optimaliseren. U bent bijvoorbeeld:

  • Quality Engineer

  • Quality Manager

  • Maintenance of Reliability Engineer

  • Maintenance Manager

  • Projectleider

  • Groepsleider

  • Shift leader

  • Lijnmanager

  • ...

Prijs

€ 895 excl. BTW

Ledenprijs

Lid van Amelior: € 810 excl. BTW
Non-profit Amelior lid: € 770 excl. BTW

Nog geen lid? Lid worden kan al vanaf € 205 per jaar

Deze opleiding goedkoper volgen?

  • Bekijk op welke subsidies (o.a. KMO-portefeuille, Alimento-korting, ...) je recht hebt
  • Korting mogelijk bij meerdere deelnemers van hetzelfde bedrijf
  • Bij een groter aantal deelnemers is het voordeliger om deze opleiding in-company te volgen
Categorie KMO-portefeuille
bedrijfsstrategie

Na de opleiding

Na afloop van deze training kunt u het volgende in de praktijk concreet toepassen:

  • U kunt problemen, klachten en storingen systematisch aanpakken
  • U weet gerichte vragen te stellen om relevante informatie te verzamelen
  • U kunt hoofd- van bijzaken onderscheiden
  • U kunt op overzichtelijke manier prioriteiten vastleggen
  • U kunt een gericht actieplan opstellen zodat u gelijkaardige problemen, klachten of storingen vermijdt in de toekomst

Tijdens de workshop wordt theorie afgewisseld met verschillende praktische voorbeelden en oefeningen zodat u het geleerde direct in de praktijk kan toepassen.

Docenten

Johan Batsleer
Johan Batsleer
  • specialisatie op het vlak van opleiden, begeleiden en coachen van verbeteringsteams
  • uitgebreide expertise in Six Sigma, Lean en 20 Keys
  • gedreven in het in kaart brengen en optimaliseren van het menselijk potentieel
Meer informatie
Patrick Canoot
Patrick Canoot
  • Six Sigma Black Belt
  • uitgebreide ervaring in het systematisch aanpakken van chronische proces- en productproblemen
  • expert in het opzetten van kwaliteitsmanagementsystemen ISO9001 en IATF16949
  • Gecertificeerd VDA 6.3:2023 Proces Auditor
Meer informatie

Op maat

Liever een oplossing op maat?

  • Win het advies in van een ervaren vakspecialist, en doe beroep op een consultant.
  • Meerdere collega's die deze opleiding willen volgen? Al vanaf 4 deelnemers is in-company voordeliger.
  • Aangepast op basis van de noden van jouw organisatie.