Risicoanalyse Psychosociale Aspecten

Je wil de medewerkers mentaal fit houden maar weet niet waar de verbeterpunten zitten

Je wil weten of je medewerkers met te veel stress te maken krijgen en wat de impact daarvan is

Je wil voldoen aan de wettelijke verplichting deze risicoanalyse uit te voeren

Je wil proactief vermijden dat medewerkers psychische schade ondervinden op het werk

Amelior kan je helpen

Amelior biedt je een leidraad voor de planning, de implementatie en de opvolging van acties die de prestaties van de werknemers verbeteren als gevolg van de inspanningen op vlak van psychosociaal welzijn.

Dankzij een bevraging, waarin minstens de wettelijke aspecten aan bod komen, brengen we de risico’s in kaart die gepaard gaan met de 5 A’s binnen de organisatie. Daarnaast bieden wij ook de mogelijkheid om een aantal vragen eigen aan jouw organisatie hieraan toe te voegen.

De 5 A’s staan voor

  • Arbeidsomstandigheden
  • Arbeidsorganisatie
  • Arbeidsinhoud
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Arbeidsrelatie
Risico analyse psychosociaal welzijn

De bevraging kan op 2 verschillende manieren gebeuren:

Via de kwantitatieve methode – afname van een enquête op maat  voor relatief grote groepen

Via de kwalitatieve methode – afname van interviews volgens een semigestructureerde aanpak, eveneens op maat  voor kleine(re) groepen

Laat ons je probleem of vraag weten, en wij helpen je graag!

Psychosociale risico's - hoe ze detecteren

Je krijgt

Een praktijk gerichte oplossing waarmee je voldoet aan de wettelijke verplichtingen. 

Door aandacht te besteden aan de gezondheid en het welzijn van de medewerkers, zullen mentaal en fysiek gezonde medewerkers bovendien zorgen voor:

  • betere productiviteit
  • lager ziekteverzuim
  • verhoogde motivatie

 

Verwacht van Amelior

  • Flexibiliteit om de vragenlijst aan te passen naar de eigen wensen
  • Een analyse op maat van je bedrijf, waar je zelf parameters aan kan toevoegen
  • De mogelijkheid om een nabevraging te doen bij een subgroep
  • Begeleiding doorheen het volledige RAPSY traject
  • Een voorstel met een verbetertraject op maat van je bedrijf

Onze aanpak

Risico analyse psychosociaal welzijn

1. Intake - voorbereiding en opstellen vragenlijst

Naast de wettelijk verplichte vragen, kunnen er extra vragen op maat van je bedrijf toegevoegd worden. 

2. Afnemen van de vragenlijst of het interview

Dit gebeurt volledig online en anoniem bij de kwantitatieve methode.
Bij de kwalitatieve methode worden interviews afgenomen aan de hand van een vooraf opgemaakte planning. 

3. Analyse van de data

Onze consultant gaat aan de slag met de data. De resultaten uit de enquête worden grafisch voorgesteld. 

4. Opmaak van het rapport en bepalen van de prioriteiten

De info wordt verwerkt in een rapport. Er wordt ook een verbetertraject geadviseerd. De bevraging, de verwerking van de gegevens en het opmaken van het rapport gebeurt in volledige anonimiteit en vertrouwelijkheid.

5. Voorstelling van het rapport en bespreking  van de prioriteiten

Aan de hand van een presentatie en bespreking wordt het verbetertraject verder besproken en worden de prioriteiten bepaald. 

6. Optioneel: trajectbegeleiding

Verdere opvolging is mogelijk in de vorm van begeleiding of opleidingen. 

Ik help je graag verder

Pascal Anckaert
Pascal Anckaert
Managing Director

Over welk onderwerp wil je graag meer informatie?

Onze experten

Kathleen De Rycke
  • master in de psychologie
  • preventieadviseur psychosociale aspecten
  • ruime expertise HRM, psychosociaal welzijn, stressmanagement, teamontwikkeling, communicatie, motivatie, leidinggeven, change management...
Meer informatie