De valkuil van opleidingen: kennis is machtig, maar hoe zet je dit efficiënt om in de praktijk?

Trainingen en opleidingen ‘levenslang leren’ zijn een absolute noodzaak om bij te blijven, de eigen kennis te verbreden, verdiepen of opnieuw op te frissen. Maar het volgen van een training is geen ‘quick-fix’. Om effectief met de geleerde materie aan de slag te gaan, is de nodige nazorg cruciaal.
coachingtraject
30/04/2021

Leidinggevenden gaan nogal snel uit van de veronderstelling “de medewerker heeft de opleiding gevolgd en moet het nu zelf kunnen redden”. En niet enkel de leidinggevende maakt deze aanname. Deelnemers komen vaak naar een training met de verwachting dat er een overdracht van kennis en ervaring zal plaatsvinden waardoor ze niet alleen geschoold maar ook vaardig en bekwaam en zelfs volledig gepokt en gemazeld zullen terugkeren naar het bedrijf.

Was het maar zo makkelijk… Hoe goed en degelijk een opleiding ook was, dit is slechts een deel van het werk. Het echte werk gebeurt achteraf, wanneer je het geleerde moet toepassen in de praktijk. Dit duurt gemakkelijk ettelijke keren langer dan de training zelf en is vaak ook heel wat moeilijker.

Zo verhoog je de efficiënte van een opleiding

Niet voor niets bestaat het gezegde 'oefening baart kunst'. Bijvoorbeeld bij het spelen van tennis, na het volgen van enkele lessen ben je geen expert. Je moet niet alleen heel veel oefenen, je hebt ook nood aan een coach om vast te stellen hoe je jouw opslag of backhand kan verbeteren.

De hulp van een ervaren coach en oefenen zijn hier dus de sleutel tot succes om efficiënt met nieuwe kennis en inzichten aan de slag te gaan.

Vanuit dit principe is het dan ook aan te bevelen om na een training voor de deelnemer niet alleen een opdracht te voorzien waarop het geleerde moet toegepast worden, maar ook een ‘hotline’ aan te reiken, een ondersteuning van een ervaren coach, zodat er efficiënt en doelgericht naar een resultaat kan gewerkt worden.

Dit vermijdt enerzijds dat deelnemers het gevoel hebben er alleen voor te staan, anderzijds zorgt het ook dat het geleerde correct en efficiënt wordt toegepast, wat zowel voor de deelnemer als de organisatie een meerwaarde betekent.

Jammer genoeg stellen wij bij onze deelnemers vaak vast dat:

  • Het geleerde nauwelijks of helemaal niet wordt toegepast, waardoor de kennis ook snel weer verdwijnt.
  • De deelnemers onzeker zijn, praktische problemen ervaren en geen ruggesteun krijgen. Ze voelen zich aan hun lot overgelaten.
  • De deelnemer begrijpt de theorie en oefeningen wel, maar slaagt er niet in om deze toegepast te krijgen op de eigen case.

Dus als een docent/consultant een natraject voorstelt, schrap dit dan niet zomaar meteen mentaal weg. Overweeg zorgvuldig het belang en de voordelen ervan en maak dan een bewuste keuze om één of ander natraject te voorzien, ofwel met interne ondersteuning, met externe coaching of een combinatie van beide.

Ook de schrijver van deze blog, docent en consultant Jan Libbrecht merkte al regelmatig op dat cursisten van Lean Six Sigma, Design of Experiments en Praktische Statistiek een grote nood hebben aan voldoende ondersteuning na het volgen van de opleiding.

Vind je die ondersteuning niet in het eigen bedrijf? Spreek gerust je docent aan over een mogelijk nazorg traject.

Lees meer over hoe wij jou kunnen coachen

Meer info?

Onze collega helpt je graag verder!

Jan Libbrecht
Jan Libbrecht
Senior consultant / trainer