De verplichte vertrouwenspersoon komt eraan!

In een tijd waarin het welzijn op de werkvloer cruciaal is, staat er een ingrijpende verandering op til: de verplichte vertrouwenspersoon. Deze sleutelfiguur, voorheen sterk aanbevolen maar niet verplicht, krijgt vanaf 1 december 2023 een verplicht karakter voor bedrijven met 50 of meer werknemers.
vertouw
27/11/'23
 

Vertrouwenspersonen vormen een belangrijke spilfiguur in het welzijn op het werk. Ze lossen conflicten op, bieden ondersteuning bij moeilijkheden en merken noodsignalen vroegtijdig op. Het is van cruciaal belang dat de werkgever de vertrouwenspersoon het mandaat geeft om ervoor te zorgen dat medewerkers zich goed blijven voelen in de organisatie, aangezien de aanstelling van een vertrouwenspersoon een essentiële stap is naar een optimaal welzijnsbeleid.

Ze spelen een belangrijke rol in het voorkomen en opvangen van cases die te maken hebben met de psychosociale risico’s. Deze kunnen zich manifesteren op 2 belangrijke clusters: de cluster rond stress en stressbeheersing en de cluster rond ongewenst grensoverschrijdend gedrag, zoals pesterijen, verbale- en non-verbale agressie en ongewenst seksueel gedrag op het werk.

In de wet van 10 april 2014 worden een aantal modaliteiten bepaald waaraan een vertrouwenspersoon moet voldoen om deze functie te kunnen uitoefenen. Het gaat dan om een verplichte basisopleiding waarin de wetgeving met z’n procedures uit de doeken wordt gedaan en waarnaast de vertrouwenspersoon in de opleiding de nodige vaardigheden aanleert om gesprekken te voeren die te maken hebben met de hoger vermelde psychosociale risico’s. ook een jaarlijkse bijscholing in de vorm van super- en intervisie behoort tot de verplichtingen.

Tot op heden zijn de vertrouwenspersonen sterk aanbevolen, maar niet verplicht. Tenzij alle leden vertegenwoordigers van de personeelsleden binnen het comité voor preventie en bescherming op het werk hierom verzoeken.

In het kader van een algemeen positief psychosociaal klimaat in de organisatie is het belang van de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon al langer een meerwaarde gebleken.

De vertrouwenspersoon is, het woord zegt het zelf, een persoon waarbij de collega’s terecht kunnen met hun verhaal en dat in alle vertrouwen. Met die gedachte is het wenselijk dat de vertrouwenspersoon tussen de collega’s staat en geen hiërarchische rol vervult en over de nodige empathische- en luistervaardigheden beschikt.

In een huidige maatschappelijke en economische context waar lang verzuim, meer dan een maand afwezigheid, hoge cijfers kent, is een vertrouwenspersoon geen overbodige luxe.

Het is dan ook toe te juichen dat de Minister van Werk Pierre-Yves Dermagne recent een wetsontwerp heeft opgemaakt om de aanstelling van een vertrouwenspersoon verplicht te maken en dit voor bedrijven vanaf 50 werknemers. Voor organisaties met minder dan 50 werknemers blijft de aanstelling van een vertrouwenspersoon aanbevolen zoals de wet vandaag voorziet.

Een verplichte vertrouwenspersoon is met andere woorden essentieel om de veiligheid en het welzijn van collega’s te waarborgen, conflicten op te lossen en organisaties te ondersteunen in hun psychosociaal welzijnsbeleid. Het is dan ook van cruciaal belang dat vertrouwenspersonen goed worden opgeleid en dat er procedures en richtlijnen zijn om ervoor te zorgen dat hun rol effectief wordt vervuld.

Meer info?

Onze collega helpt je graag verder!

Foto Kathleen
Kathleen De Rycke
Senior consultant / trainer