Leren communiceren over veranderingen - hoe Changemanagement daarbij helpt

augustus 2018

Ann en Peter van het UZ Brussel - Amelior

Veranderingen, hoe klein ze ook mogen zijn, hebben vaak een grote impact op een organisatie. Eva Beyne en Peter Baeten, medewerkers van UZ Brussel, leerden bij Marie-Noëlle De Clercq hoe je veranderingsprocessen binnen een bedrijf het best kan aanpakken.

Verdieping

Eva Beyne komt dagelijks in aanraking met projecten waar veranderingen moeten geïmplementeerd worden. Maar dat is niet altijd even gemakkelijk. “Ik had reeds veel projecten gedaan waar veranderingen mee gepaard gingen, maar had hier geen achtergrond in. Daarom wou ik me hier verder in verdiepen. De opleiding bij Amelior beloofde praktijkgerichtheid en dat was net wat ik zocht.” Ook haar collega Peter Baeten wilde zich graag verdiepen in manieren waarop hij blijvende veranderingen die de klantvriendelijkheid verbeteren, kan doorvoeren. “De inhoud van deze driedaagse training sprak me onmiddellijk aan en ook de feedback van alumni op de website vond ik erg overtuigend.”


Praktijkgerichtheid

De praktijkgerichtheid is volgens Eva en Peter een grote troef tijdens deze opleiding. “De nogal zware theorie werd mooi onderbouwd met veel praktijkvoorbeelden en er was ook ruimte om onze eigen voorbeelden en ervaringen naar voor te brengen,” vertelt Eva. Ook voor Peter is de kennis van trainer en change-coach Marie-Noëlle De Clercq een belangrijk pluspunt: “Marie-Noëlle heeft een enorm rijke ervaring met changemanagement en is gedreven om deze kennis door te geven aan de deelnemers.”


Mensen als belangrijke factor in changemanagement

Eén van de belangrijkste aspecten van changemanagement zijn de mensen zelf. “Je moet op voorhand goed nadenken over: Wie heb ik nodig? en Hoe krijg ik ze mee?” weet Eva. “Iedereen is anders binnen een team of organisatie. Dus wanneer je gerichter én met aandacht communiceert, wordt veranderen ineens wél gemakkelijker,” vult Peter aan. “Maar je moet blijven communiceren, dit is een continu proces! En nadenken vanuit een ander perspectief blijft een uitdaging.”

De nodige tools hierrond werden grondig ingeoefend tijdens deze training. “Door de kleine groep voelde het een beetje als privé-coaching, dat vond ik zeer leerrijk,” geeft Eva nog mee. “Achteraf kregen we dan het lesmateriaal en ook nog extra informatie doorgestuurd. Ik raadpleeg mijn map nog regelmatig en gebruik dagelijks de vele tools die we mee gekregen hebben,” gaat ze verder.


Voor wie is deze opleiding nog geschikt?

Peter beveelt deze opleiding aan voor iedereen die met projecten bezig is. “Projecten betekenen altijd een stuk verandering. Wanneer je inzicht wil krijgen in hoe mensen tegenover veranderingen staan en hoe je ze best kunt benaderen, dan is deze training geknipt voor jou.”

 

Eva Beyne is proces- en kwaliteitscoördinator voor de technisch facilitaire diensten en patiëntenadministratie bij het UZ Brussel.

Peter Baeten is stafmedewerker kwaliteit, proces en data voor de patiëntenadministratie bij het UZ Brussel.

Zij volgden de opleiding Change management - veranderingen begeleiden in 1-2-3 bij Marie-Noëlle De Clercq.

Dit artikel werd geschreven in opdracht van Amelior.


Lees hier andere artikels van deze auteur...

Contacteer de auteur...

Op de hoogte blijven van onze opleidingen?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Recente blogs