Thuiswerken tijdens de Corona crisis: stappenplan voor meer grip op je thuiswerkdag

maart 2020

Thuiswerken tijdens corona

We zijn het er allemaal over eens dat het plots moeten thuiswerken niet voor iedereen even eenvoudig is.
Met volgend stappenplan reiken we je graag een aantal tools aan om de overgang wat vlotter te laten verlopen.

Stap 1

Begin je dag met het duidelijk vastleggen van welke taken je vandaag zal behandelen. Stel jezelf daarnaast ook de vraag: 'Zijn dit ook taken die prioritair zijn voor jouw organisatie in coronatijden?'

Maak duidelijke afspraken, ook met je huisgenoten, zodat je je werktijd echt optimaal kan benutten.

Stap 2

Wanneer ga je wat doen? En hoelang denk je dat deze taak in beslag zal nemen?

Zet vervolgens alle taken die meer dan 30 minuten duren in je agenda. Korte taken (minder dan 30 minuten werk) kunnen in een to-do lijstje dat je gemakkelijk kan afvinken.

Stap 3

Meteen ook de belangrijkste stap in deze hectische thuiswerktijden!

Je hebt 2 soorten taken: taken waarvoor je een diepere concentratie nodig hebt en langs de andere kant meer routinematige taken.

Plan concentratietaken best op momenten waar je omgeving rustiger is ('s morgens vroeg of als de kinderen huiswerk aan het maken zijn, een dutje doen, buiten spelen, …). De routinetaken kan je dan doen op momenten waar er meer kans is dat je wel eens zal gestoord worden.

Maak het jezelf gemakkelijk om focus vast te houden: zet tijdens vaste tijdstippen alle meldingen uit, zowel van je inbox, chat, GSM, … en kies zelf wanneer je wel en niet bereikbaar bent, best in samenspraak met je collega's en werkgever.

Qua ruimte kies je best voor een rustige plek in huis. Kan dit niet, dan zet je best een koptelefoon op.

Stap 4

Naast het toepassen van deze tips, is het ook handig als je jezelf kent.

Spring je makkelijk van de hak op de tak of heb je wat minder werkdiscipline, dan kan de Pomodorotechniek je een handje helpen: werk geconcentreerd in blokken van ongeveer 30 minuten. Na die werktijd beloon je jezelf met 5 min pauze.

Deze techniek is ook uiterst zinvol voor mensen die wel langere tijd geconcentreerd kunnen doorwerken. Iedereen heeft er namelijk baat bij om elk halfuur een kleine pauze in te lassen. Tijdens deze pauzes kan je dan best even kort bewegen of een luchtje scheppen buiten, zeker als de zon schijnt.

Veel succes iedereen, take care!