Crisiscommunicatie

Houd het hoofd koel tijdens een crisis
Eerst volgende opleiding: donderdag 03 december 2020
Brussel
Bekijk alle data & locaties

Waarom dit thema?

Het kan de beste organisaties overkomen: een bedrijfsongeval, een product dat faalt, een blunder van een medewerker, ... Dergelijke situaties kunnen ervoor zorgen dat uw bedrijf negatief in beeld komt wat vaak leidt tot verlies van klanten en een dalende omzet. Ook de recente uitbraak van het coronavirus heeft aangetoond dat het zeer belangrijk is dat een organisatie op de juiste manier communiceert wanneer zich een crisis voordoet.

Waarom deze opleiding?

In deze workshop overlopen we eerst hoe u als organisatie een aanpak voor crisiscommunicatie uitbouwt. Die verloopt in 3 fasen:

  • Fase 1 - mapping: we inventariseren de (huidige) rollen in het crisiscommunicatie- en crisismanagementteam, de afspraken en processen rond business continuity, en (last but not least) de potentiële risico's. 
  • Fase 2 - planning: we werken alle componenten van het crisiscommunicatieplan uit: de mensen, de middelen, de inhoud, de logistie, ... én een aantal scenario's met Q&A's en een inhoudelijke strategie. 
  • Fase 3 - practicing: we organiseren mediatrainingen en crisisoefeningen

Nadien geven we inzichten in hoe de crisiscommunicatie zelf best verloopt. Dit doen we aan de hand van de belangrijke principes van crisiscommunicatie. Elke learning illustreren we aan de hand van recente praktijkvoorbeelden bij onze eigen klanten, of bij andere oragnisaties in binnen- en buitenland.

Meerdere cases en voorbeelden worden gebruikt om de link naar de praktijk te verduidelijken.

U krijgt meteen tips & tricks mee die u op de werkvloer kan implementeren.

Eigen inbreng wordt aangemoedigd. Uw eigen case kan meteen onder handen genomen worden tijdens de les.

Voor wie

Deze opleiding is bedoeld voor medewerkers, managers en CEO's die binnen de organisatie meewerken aan of verantwoordelijk zijn voor zowel de interne als externe communicatie bij een crisis. 
 

Inhoud

Voorsmaakje

Ook zo nieuwsgierig naar de do's en dont's omtrent crisiscommunicatie en kan u niet wachten tot de training van start gaat? Dan raden wij u aan om onderstaand interview met de consultant van deze training, Jeroen Wils, te bekijken. In dit interview geeft hij nl. al heel wat tips en tricks mee waarop dieper zal worden ingegaan tijdens de workshop. 

Programma

Ontwikkel een communicatiestrategie

  • Identificatie: wie en wat wilt u bereiken?
  • Hoe maakt u een plan voor crisiscommunicatie? 

Hoe geloofwaardig communiceren?

  • Timing van communiceren
  • Transparantie en eerlijkheid
  • Eenheid in woordvoering
  • Correcte informatie
  • Ieder spreekt vanzuit zijn eigen bevoegdheden
  • Voorzichtigheid en respect
  • Begrijpelijk, duidelijk en eenduidig
  • Communiceer toekomstgericht

Sociale media en crisiscommunicatie

  • De vier functies van sociale media bij een crisis: informeren, luisteren, interacteren en vragen
  • Communicatiebeleid op sociale media
  • Wat zeggen ze over uw organisatie?
  • Moet u reageren op sociale media?
  • Neemt u zelf het initiatief?

Na de opleiding

Na het volgen van deze workshop kan u een crisiscommunicatie aanpak uitbouwen voor uw organisatie.

Docenten

Jeroen Wils
Jeroen Wils

Met zijn jarenlange ervaring in de journalistiek - 7 jaar als chef nieuws bij VTM, en 25 jaar als journalist tout court - startte Jeroen Wils Bepublic op in 2012. In een razendsnel tempo loodste hij het sindsdien naar de top van het pr-landschap. Ondertussen is hij Managing Director van Bepublic Group dat bestaat uit pr-bureaus BepublicBereal en Befirm. Of hij zelf nog iets te doen heeft nu het team zo groot geworden is? Reken maar. Hij is niet alleen mediatrainer, maar buigt zich ook over het dagelijkse management en alles wat met strategie en peoplemanagement te maken heeft. Dat hij daarnaast uitblinkt in crisiscommunicatie, bewijst hij met zijn boek 'Communiceren in tijden van crisis'.

LinkedIn profiel bekijken

Prijs

€ 490 excl. BTW

Lid van Amelior?

Lid van Amelior: € 415 excl. BTW
Non-profit Amelior lid: € 370 excl. BTW

Lid worden kan al vanaf € 200 per jaar.

Waar & wanneer

Wanneer: donderdag 03 december 2020
Gaat door van 09:00 tot 12:30

Jouw datum niet in deze lijst?

Blijf op de hoogte van nieuwe data

Binnenkort bieden wij ook opleidingen rond media- en cameratraining aan. 

Indien u hierin geïnteresseerd bent, kan u alvast contact opnemen met de category manager van deze trainingen Laura Vanneste via lvn@amelior.be.