Kost en kostprijzen & winstgevendheid per product

Waarom dit thema?

Als manager wordt u hoe langer hoe meer geconfronteerd met financiële begrippen en met de financiële denkwijze.

Om optimaal te renderen en om professioneel verder te groeien naar uitmuntendheid heeft u kennis van financieel management nodig. Zeker wanneer u doorgroeit in de organisatie en u door empowerment meer en meer bevoegdheden en verantwoordelijkheden krijgt. Kennis van financieel management is een noodzaak geworden voor hedendaagse managers.

Waarom deze opleiding?

Deze training zorgt ervoor dat u de verschillende soorten kosten kan onderscheiden en dat u in staat bent om:

  • rapporten op te stellen m.b.t. de kostenstructuur;
  • kostberekeningsmethodes te bepalen;
  • een systeem m.b.t. de winst per product te kiezen en de resultaten per product of dienst te analyseren.

Meerdere cases en voorbeelden worden gebruikt om de link naar de praktijk te verduidelijken.

Eigen inbreng wordt aangemoedigd. Uw eigen case kan meteen onder handen genomen worden tijdens de les

Dit is een module van de modulaire opleiding 'Financieel management expert programma'. De modulaire training wordt afgesloten met een persoonlijk project als toepassing van de onderwerpen die aan bod zijn gekomen of een combinatie ervan. Bij het succesvol afronden van de volledige training, ontvangt u een Amelior certificaat.

Voor wie

  • Beginners in de financiële wereld
  • Niet-financiële managers
  • Directeurs
  • Senior management assistants
  • Ingenieurs
  • Niet-financiële specialisten
  • HR managers
  • Iedereen die interesse heeft in financiën

Om deze training te volgen moet u de module 'Financiële basis' gevolgd hebben of een vragenlijst invullen zodat we uw kennis kunnen testen.

Inhoud

  • Doel van kosten en kostprijzen
  • Kostenplaats
  • Soorten kosten
  • Oorsprong van de kosten
  • Directe kostprijsberekening, volledige kostprijs & op activiteiten gebaseerde kostenberekening
  • Winstmarge per product / dienst / klant 

Na de opleiding

  • Herkent u de verschillende kosten, hoe ze worden beïnvloed en welk effect ze hebben op het eindresultaat. 
  • Beheert u het kostenbudget beter en houdt u de kosten beter onder controle overeenkomstig met het budget.
  • Kan u de winst per product of dienst begrijpen/inschatten en deze analyseren om de juiste beslissing te nemen. 
  • Werkt u met verschillende kostenberekeningssystemen om uw prijszetting te onderbouwen en kent u de voor- en nadelen van elk kostensysteem.

Docenten

Marc Raes
Marc Raes

Marc is een Senior Change Leader, Consultant, Interim Manager en Coach. Zijn passie is mensen te enthousiasmeren door hun competenties en inzichten in zichzelf en hun omgeving te verruimen. Zijn aanpak hierbij is altijd interactief, engagerend, pragmatisch en steeds gefundeerd op solide conceptuele inzichten en praktische ervaringen. Hij bouwt hiervoor op meer dan 20 jaar business ervaring als Senior Executive in Finance, HR, Procurement, Commercial, Business Process Management, Change Management en General Management in een industriële/service en FMCG (fast moving consumer goods) omgeving. Heel zijn traject is doorweven met een uitgesproken engagement in Coaching en Mentoring waarvoor hij ook is geaccrediteerd door the Sheffield Hallam University. Hij is Expert in Innovative Organisational Design (Flanders Synergy). Marc is geaccrediteerde Insights Practitioner, MBTI - TDI Practitioner, Investors in People Specialist en lid van 'The Professional Mentor'.

LinkedIn profiel bekijken

Prijs

€ 435 excl. BTW

Lid van Amelior?

Lid van Amelior: € 370 excl. BTW
Non-profit Amelior lid: € 325 excl. BTW

Lid worden kan al vanaf € 200 per jaar.