Leer verbindend en geweldloos communiceren

Verwoord uw gedachten op een heldere & transparante manier zonder de ander te kwetsen
Eerst volgende opleiding: donderdag 03 december 2020
Zwijnaarde
Bekijk alle data & locaties

Waarom dit thema?

Iedereen zal beamen dat de manier waarop we zelf communiceren en aangesproken worden een grote invloed heeft op de kwaliteit van ons werk en onze werkrelaties. In de dagelijkse realiteit blijkt het vaak 'verdomd moeilijk' om goed te kunnen verwoorden wat men eigenlijk verwacht van de ander, om negatieve boodschappen over te brengen, om de juiste respons en bijsturing te krijgen, ...

Vaak is onze manier van communiceren een bron van ergernissen, misverstanden of conflicten omdat onze woorden soms anders klinken dan onze bedoelingen/intenties.

Waarom deze opleiding?

Docent met jarenlange ervaring binnen dit thema

Praktijkgerichte opleiding waarbij cases, voorbeelden worden gebruikt die worden aangehaald door de cursisten

Programma wordt steeds aangepast o.b.v. de noden van de deelnemers

Deze training komt in aanmerking voor de erkenning tot MER-coördinator.

Voor wie

Zij die het juiste woord beheersen, beledigen niemand. Toch zeggen zij de waarheid.

Boeddha

Voor iedereen die op zoek is naar een geweldloze verwoording van wat men de ander echt wil zeggen. 

  • Leidinggevenden die meer geweldloos wensen te communiceren
  • Medewerkers die meer positief confronterend willen communiceren

Inhoud

Het gedachtengoed van Marshall Rosenbergh

  • Het gedachtengoed van de grondlegger van de geweldloze communicatie
  • De 4 elementen van zijn model: waarneming, gevoel, behoefte & verzoek
  • De valkuilen verbonden aan elk van die 4 elementen

Ontwapen uw eigen communicatie en die van anderen

  • Van beschuldigend, agressief taalgebruik naar positief confronterend taalgebruik
  • Constructief leren omgaan met agressie en/of hevige emoties van anderen
  • Ontwijkend leren reageren
  • Ratio versus emotie

Herkenbare voorbeelden bespreken en analyseren

  • Waar loopt het vaak fout en waarom?
  • Hoe de boodschap formuleren volgens de 4 pijlers van het model?
  • Hoe jakhalstaal (aanvallend, verwijtend, beoordelend, kwaad,… ) afbouwen?
  • De kracht van empathie
  • De kracht van emotie

Het inoefenen van de bouwstenen voor geweldloze communicatie op concrete voorbeelden

  • Peiler 1: van interpretatie/beoordeling naar observatie/waarneming
  • Peiler 2: het krachtig en helder verwoorden van uw gevoelens en emoties; het ontwikkelen van een rijkere, emotioneel intelligentere woordenschat
  • Peiler 3: het ontcijferen van onze behoeften achter een boodschap; wat willen we nu eigenlijk echt zeggen en overbrengen naar de ander? Het positief verwoorden van die behoeften
  • Peiler 4: leren uitspreken van verzoeken; de ander betrekken bij wat u wil bereiken
  • Checklist en geheugensteuntje opstellen voor het verder concreet inoefenen van de peilers voor geweldloze communicatie

Na de opleiding

  • Bent u zich nog bewuster van uw manier van communiceren.
  • Kan u mensen op een meer positieve, transparante en duidelijke manier feedback geven en bijsturen .
  • Gaat u beter om met agressieve boodschappen van anderen en leert u deze te ontwijken. 
  • Komt u zelf minder aanvallend, minder direct en minder agressief over.

Docenten

Ilse Claes
Ilse Claes

 Ilse was gedurende meer dan 10 jaar verbonden aan het opleidings- en adviesbureau Right Jouret Management Consultants. Ilse is voornamelijk actief op het vlak van ‘skills - & leadership trainingen’ waaronder: communicatie, assertiviteit, customer care, stressmanagement, teambuilding, emotionele intelligentie … zowel incompany als in open opleidingsvorm.  Hierbij heeft zij honderden deelnemers getraind uit zowel multinationale als kleinere familiale ondernemingen, zoals Agfa-Gevaert, KBC, Degussa, Siemens, Telenet .... In januari 2000 startte zij haar eigen organisatie ‘People in Motion’ op. De concretisering van haar passie: het in beweging brengen van mensen naar een grotere zelfrealisatie en een performanter functioneren binnen een organisatie.

LinkedIn profiel bekijken

Prijs

€ 765 excl. BTW

Lid van Amelior?

Lid van Amelior: € 650 excl. BTW
Non-profit Amelior lid: € 575 excl. BTW

Lid worden kan al vanaf € 200 per jaar.

Waar & wanneer

Wanneer: donderdag 03 december 2020
Gaat door van 09:00 tot 17:00
Wanneer: vrijdag 11 juni 2021
Gaat door van 09:00 tot 17:00

Jouw datum niet in deze lijst?

Blijf op de hoogte van nieuwe data