Waarom dit thema?
Waarom deze opleiding?
Docent met jarenlange ervaring binnen dit thema
Praktijkgerichte opleiding waarbij cases, voorbeelden worden gebruikt die worden aangehaald door de cursisten
Programma wordt steeds aangepast o.b.v. de noden van de deelnemers
Deze training komt in aanmerking voor de erkenning tot MER-coördinator.
Voor wie
Zij die het juiste woord beheersen, beledigen niemand. Toch zeggen zij de waarheid.
Voor iedereen die op zoek is naar een geweldloze verwoording van wat men de ander echt wil zeggen.
- Leidinggevenden die meer geweldloos wensen te communiceren
- Medewerkers die meer positief confronterend willen communiceren
Inhoud
Het gedachtengoed van Marshall Rosenbergh
- Het gedachtengoed van de grondlegger van de geweldloze communicatie
- De 4 elementen van zijn model: waarneming, gevoel, behoefte & verzoek
- De valkuilen verbonden aan elk van die 4 elementen
Ontwapen uw eigen communicatie en die van anderen
- Van beschuldigend, agressief taalgebruik naar positief confronterend taalgebruik
- Constructief leren omgaan met agressie en/of hevige emoties van anderen
- Ontwijkend leren reageren
- Ratio versus emotie
Herkenbare voorbeelden bespreken en analyseren
- Waar loopt het vaak fout en waarom?
- Hoe de boodschap formuleren volgens de 4 pijlers van het model?
- Hoe jakhalstaal (aanvallend, verwijtend, beoordelend, kwaad,… ) afbouwen?
- De kracht van empathie
- De kracht van emotie
Het inoefenen van de bouwstenen voor geweldloze communicatie op concrete voorbeelden
- Peiler 1: van interpretatie/beoordeling naar observatie/waarneming
- Peiler 2: het krachtig en helder verwoorden van uw gevoelens en emoties; het ontwikkelen van een rijkere, emotioneel intelligentere woordenschat
- Peiler 3: het ontcijferen van onze behoeften achter een boodschap; wat willen we nu eigenlijk echt zeggen en overbrengen naar de ander? Het positief verwoorden van die behoeften
- Peiler 4: leren uitspreken van verzoeken; de ander betrekken bij wat u wil bereiken
- Checklist en geheugensteuntje opstellen voor het verder concreet inoefenen van de peilers voor geweldloze communicatie
Na de opleiding
- Bent u zich nog bewuster van uw manier van communiceren.
- Kan u mensen op een meer positieve, transparante en duidelijke manier feedback geven en bijsturen .
- Gaat u beter om met agressieve boodschappen van anderen en leert u deze te ontwijken.
- Komt u zelf minder aanvallend, minder direct en minder agressief over.
Docenten

Ilse was gedurende meer dan 10 jaar verbonden aan het opleidings- en adviesbureau Right Jouret Management Consultants. Ilse is voornamelijk actief op het vlak van ‘skills - & leadership trainingen’ waaronder: communicatie, assertiviteit, customer care, stressmanagement, teambuilding, emotionele intelligentie … zowel incompany als in open opleidingsvorm. Hierbij heeft zij honderden deelnemers getraind uit zowel multinationale als kleinere familiale ondernemingen, zoals Agfa-Gevaert, KBC, Degussa, Siemens, Telenet .... In januari 2000 startte zij haar eigen organisatie ‘People in Motion’ op. De concretisering van haar passie: het in beweging brengen van mensen naar een grotere zelfrealisatie en een performanter functioneren binnen een organisatie.
Prijs
Lid van Amelior?
Lid worden kan al vanaf € 200 per jaar.
Waar & wanneer
Op maat
Krijgt u liever een oplossing op maat?
- Win het advies in van een ervaren vakspecialist, en doe beroep op een consultant.
- Meerdere collegas die deze opleiding willen volgen? Al vanaf 4 deelnemers is in-company voordeliger.
- Aangepast op basis van de noden van uw organisatie.
Aanverwante opleidingen:
