De opmars van interim management

​​​​​​​Wist je dat er sinds 2014 een sterke stijging van interim management-opdrachten werd genoteerd? En dat de Belgische sector in 2021 goed was voor bijna 130 miljoen euro omzet? Steeds meer bedrijven doen dus beroep op interim management, waarbij een externe ervaringsdeskundige tijdelijk wordt ingeschakeld in de organisatie om de nodige ondersteuning te bieden.
De opmars van interim management
29/03/'23
 

De interim manager neemt bepaalde taken, rollen en/of projecten op zich, vaak van A-Z en onder zijn of haar verantwoordelijkheid. Dit is tegenovergesteld aan consultancy-opdrachten, waar medewerkers uit de organisatie die verantwoordelijkheid opnemen, maar daarin ad hoc begeleid worden door een consultant.

Gedurende een lange tijd werd vooral beroep gedaan op interim managers uit noodzaak, bijvoorbeeld voor het aanpakken van een crisissituatie of het vervangen van een tijdelijk afwezige medewerker. Gelukkig zien bedrijven op vandaag in dat interim managers ook een opportuniteit bieden om snel nieuwe en/of bijkomende expertise in te schakelen. Ook wanneer bijkomende kennis en kunde nodig is voor een specifiek project, vinden organisaties alsmaar meer hun weg richting interim management.

Wat ook geëvolueerd is, zijn de rollen en domeinen waarbinnen een interim manager wordt ingeschakeld. Niet enkel de klassieke domeinen zoals HR, Finance of IT vormen de markt, maar ook steeds vaker domeinen als kwaliteit en veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan het inschakelen van een profiel Preventieadviseur of Quality Expert.

Wat deze laatste twee domeinen betreft, is de standaard looptijd voor een vervanging of een projectmatige ondersteuning minimum 3 maanden. Voor het ondersteunen van projecten ligt dit meestal een stuk hoger, gezien in die gevallen vaak van de interim manager verwacht wordt dat hij of zij een bepaald resultaat oplevert dat samenhangt met de timing van het project in kwestie. Hou zeker ook rekening met een opstart- en eventuele overdrachtsperiode bij het begin en einde van de opdracht.

Ben je dus op zoek naar een tijdelijke vervanger voor een afwezige medewerker of zoek je net nieuwe en/of bijkomende expertise, al dan niet voor een specifiek project? Aarzel dan niet om beroep te doen op de vele interim managers die hun kennis en kunde aanbieden. 

Interim Management bij Amelior
 

Hiervoor kan je natuurlijk ook bij Amelior terecht. Al meer dan 5 jaar ontzorgen wij bedrijven die een interim manager willen inschakelen. Onze focus qua expertise-netwerk ligt hierbij al evenveel jaren op veiligheid- en kwaliteitsprofielen. Denk hierbij aan QHSE Managers, Quality Experts, Preventieadviseurs, Continuous Improvement Managers en Safety Advisors.

Bij Amelior pakken we uit met de volgende troeven:

  • We engageren ons om binnen de 3 werkdagen een geschikt profiel te kunnen voorstellen. Dit kan zowel een operationeel ondersteunend als een strategisch meedenkend profiel zijn.
  • Een persoonlijke aanpak, gecombineerd met een transparant proces, zorgt ervoor dat onze klanten steeds op de hoogte zijn van onze inspanningen en resultaten.
  • De interim managers die we vervolgens aan bedrijven voorstellen zijn met zorg geselecteerd uit ons ruim netwerk. Zo houden we niet alleen rekening met de specifieke wensen van onze klanten, maar hechten we ook belang aan een goede fit tussen de persoonlijkheid van de profielen die we voorstellen enerzijds, en de bedrijfscultuur van de klant in kwestie anderzijds.

Op die manier leidde onze aanpak de afgelopen 2 jaar tot een 90% succesratio van onze uitgebrachte offertes.  

Ben je ook op zoek naar bijkomende kennis en kunde rond veiligheid en/of kwaliteit? Neem hier een kijkje en contacteer ons gerust via info@amelior.be of 056/24 16 02.

Meer info?

Onze collega helpt je graag verder!

Pascaline Derveaux
Pascaline Derveaux
Business Development Manager