Laat ons het werken beter maken! Engagement 1: Maak het werk soepel en aanpasbaar

september 2020

Zeven engagementen voor beter werk

Het is nu het moment om het anders, beter te doen, om je “business” klaart te stomen voor de volgende 10 jaar.

Zeven engagementen voor de toekomst en om het werk anders in te richten, een andere invulling en nieuwe betekenis te geven. Doe je mee? Ga je mee in een stap-voor-stap programma rond de zeven engagementen?

Deze maand zoomen we in op het eerste engagement: Maak het werk soepel en aanpasbaar.

De zeven engagementen

  • Maak het werk soepel en aanpasbaar
  • Mensen zijn meer dan een productiefactor
  • Maak het werk afwisselend en meer omvattend
  • Richt je op zakelijk zinvol werk
  • Maak het werk welzijn inclusief
  • Investeer in het werk voor jonge talenten
  • Maak het werk groener en duurzamer

Maak het werk soepel en aanpasbaar

Het aantal mensen met de mogelijkheid om vanuit huis te werken was al aan het stijgen, maar door de lockdown moest iedereen die dat kon het echt ook doen. Dit resulteerde in een enorme verschuiving, met een piek van 50% van de volwassenen die vanuit huis werken, zoals onderzocht door de regering in april.

Thuiswerken brengt uitdagingen met zich mee, maar ook kansen. We hebben uit onze IiP gemeenschap vernomen dat mensen zich vertrouwd en sterker voelen dan ooit tevoren met de flexibiliteit om te werken volgens een schema dat zowel bij hen als bij de werkgever past. Er is ook vaak sprake van een vereenvoudiging van de focus, wat leidt tot snellere resultaten en gedurfde besluitvorming. Veel bedrijfsleiders hebben aangegeven niet terug te keren naar de oude werksituatie. Behoort een 'groot stadskantoor' "misschien tot het verleden"?

Daarom vragen we je om samen met ons het werk flexibel en wendbaar te maken.

Hier is hoe dat eruit ziet:

  • Vertrouwen is een centraal onderdeel van de manier waarop met mensen wordt omgegaan
  • Werk gaat over output, niet waar en wanneer we werken
  • Workloads worden beheerd om duurzaam te zijn
  • Individuele situaties worden binnen het team besproken
  • Investeren in het verbeteren van communicatie en verbinding
  • Mensen de gelegenheid geven om te innoveren en beslissingen te nemen op lokaal niveau
  • Mensen aanmoedigen om te denken als ‘eigenaar’ en als “ondernemer”
  • Fouten en mislukkingen beschouwen als leermomenten

Wil je meer uitleg? Behoefte aan hulp om dit engagement te vertalen naar de organisatie?

Contacteer John Hendriks, Int. IiP specialist: jh@amelior.be of 0032 474 174973

John HENDRIKS is senior consultant bij Amelior voor het domein 'People management'. Hij behaalde het diploma tot erkend IiP-adviseur in oktober 2002. Het diploma tot IiP-adviseur met de update naar de versie 2005 behaalde hij op 15 februari 2006. Hij is sedert juli 2008 ook Internationaal erkend IiP-Assessor en voert onder de auspiciën van het International Quality Center IiP-assessments uit. Hij voerde intussen ook reeds diverse begeleidingen en assessments uit.


Lees hier andere artikels van deze auteur...

Contacteer de auteur...